Turecki CPK otwarty

W Polsce dywagujemy wciąż czy potrzebne na kolejne lotnisko, w dodatku o wiele potężniejsze w wielkości i możliwościach od jakiegokolwiek innego.

W prawie 80 milionowej Turcji, za 8 miliardów dolarów USA, pod Stambułem zbudowano i otwarto İstanbul Havalimanı (IST). Ma ono możliwość obsłużenia nawet 90 milionów osób rocznie, a po planowanej przyszłej rozbudowie do 200 milionów. WOW!

Obecnie tylko 2 lotniska na świecie przebiły wartość 100 milionów (ale nie pamiętajmy że co innego możliwości a co innego faktyczne obłożenie połączeniami).

Krótki rys historyczny i statystyki. Wcześniej było lotnisko Atatürk, które już od 2013 było zaliczane do najbardziej zatłoczonych lotnisk w Europie. Całkowity ruch roczny to ok. 108 mln osób. Turkish Airlines to 6 największe linie lotnicze Europy.

Dodatkowo inwestycję wspiera fakt wielkości Stambułu.

Liczy on 15 mln mieszkańców więc jest większy niż Londyn. Jego dwa lotniska razem mają obłożenie 100 mln pasażerów już teraz (nie obejmuje to jeszcze nawet IST). Londyn ma 150 mln, ale 6 lotnisk, Paryż ma 3 lotniska, ale podobną do Stambulskiej ruchliwość.

Zatem jakie cechy spełniono by ograniczyć ryzyko bankructwa, a jednocześnie mieć pewność że ktoś będzie chciał latać?:

-wielka populacja, wielkie miasto, bogacące się a wciąż latające o wiele poniżej średniej europejskiej, zatem zapełnią port.

-wielka linia lotnicza która zrobi sobie bazę przesiadkową na lotnisku (dodatkowo będą tam miały huby jeszcze 2 inne linie Onur i AtlasGlobal)

-silna metropolia która ściąga turystów,biznesmenów i towary.

-lokalizacja- 35 km od centrum miasta i miejsce na rozbudowę.

– aż 4 pasy startowe, najkrótszy ma 3,75 km a najdłuższy 4,1 km. Zatem obsłuży wiele maszyn jednocześnie i to bez zadyszki. Rozmiar samolotów też nie jest ograniczeniem.

Jeśli chcemy w Polsce zbudować wielkie lotnisko to pamiętajmy na koniec, że poza tymi pięcioma warunkami powinniśmy też zamknąć Okęcie. Tam zrobili w Tucji z portem Atatürk.

Michał Włodarczyk Opublikowane przez: